Lázár Attila vagyok. Ez a blog a keresztény élet elméleti és gyakorlati kérdéseiről szól. Remélem Isten megáld ezen keresztül sokakat.
Keresés
Friss topikok
Lázár Attila:
@Bandi bácsi: Nagyon köszönöm a figyelmes olvasást és a hozzászólást.
1) Csia Lajos az én szemembe... (2020.10.13. 16:14)Szent Lélek vagy Szent Szellem?
Lázár Attila:
@Bandi bácsi: Kedves András! Hozzászólásodban igen komoly kérdéseket fogalmaztál meg. Az egyéni él... (2020.09.18. 20:51)Kemény beszéd karanténról
Sok keresztény – köztük a prófétaság igényével fellépő Pat Robertson, az USA népszerű hitszónoka – azt állítja, Jézus Krisztus második eljövetelének (paruzia) feltétele az, hogy Jeruzsálem zsidó kézre kerüljön. Ez nyitna lehetőséget arra, hogy a Sionon újra megépülhessen a zsidóság ősi kultuszhelye a jeruzsálemi Templom.
De vajon megáll-e ez a kijelentés az Ige mérlegén? Van-e függő viszony Jeruzsálem politikai státusza és a paruzia között? A probléma eldöntéséhez három kérdés körüljárása segít:
I.) Jézus tulajdonított-e a jeruzsálemi Templomnak eszkatológikus jelentőséget?
Jézus a samáriai asszonyt arról győzi meg, hogy az Isten imádásának nem helye (Jeruzsálem vagy Garazim), hanem módja van: lélekben és igazságban(1). Máskor azt ígéri meg, hogy a vele való találkozás (istentisztelet) megtörténik a földkerekségen bárhol és bármikor, ahol és amikor az ő nevében ketten-hárman összejönnek (2). Tanítványainak a jeruzsálemi Templom totális pusztulásáról beszél: „Bizony nem marad itt kő kövön, amit le ne rombolnának”(3). E kijelentés a szövegösszefüggésben nemcsak azt jelenti, hogy egyszer majd le fog romboltatni (Kr. u. 70), hanem azt is, hogy többé már nem tud tényezővé lenni. A mulandó kő Templommal szembe állít egy szimbolikus „templomot”, amelynek négy jellemzője van: azt Ő építi fel, az az Ő tulajdona, az maradandó, az egyetlen és kizárólagos. Az a „templom” nem más, mint az eklézsia (4). Az új, a jövőre nézve üdvtörténetileg kizárólagos „templom” létalapja Jézus feltámadása: „Romboljátok le a templomot, és három nap alatt felépítem. ....Ő azonban a testének templomáról beszélt” (5)
Jézust igazolja az a tény, hogy halálakor a kő Templom kárpitja kettészakadt (6). Az esemény jelentése világos: A jeruzsálemi Templom betöltötte üdvtörténeti szerepét, további léte értelmetlen! Ugyanakkor azt is jelenti, hogy Jézus halála legitimitást ad az új, nem kézzel csinált „templomnak”. Visszaállítani a kő Templom legitimitását Isten akaratával ellentétes törekvés.
II.) Jézus tanítványai, az apostolok hagytak-e az utókorra olyan gondolatot, amely a jeruzsálemi Templom eszkatológikus jelentőségét támasztják alá?
Pál apostol bizonyságtétele:
„Az Isten nem lakik emberkéz alkotta templomokban, nem szorul emberi kéz szolgálatára, mintha hiányt szenvedne valamiből ..”(7); „Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik? .. az Isten temploma szent, és ez a templom ti vagytok.”(8); „..mi az élő Isten temploma vagyunk..”(9); „..ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára, a sarokkő pedig maga Krisztus Jézus, akiben az egész épület egybeilleszkedik, és szent templommá növekszik az Úrban, és akiben ti is együtt épültök az Isten hajlékává a Lélek által.(10)
Péter apostol bizonyságtétele:
„Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, ...ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá”(11)
János apostol bizonyságtétele:
János közvetíti Jézus szavait: „Aki győz, azt oszloppá teszem az én Istenem templomában …”(12). Itt nyilvánvalóan szimbolikus templomról van szó, az eklézsiáról. Ez az Isten tulajdona.
Az eszkatológikus „mennyei Jeruzsálemet” az apostol kifejezetten templom-épület nélkül látja (13), amely így száll alá a mennyből a megújult földre. (14)
III.) Figyelmeztet-e Jézus a paruziával kapcsolatos téves nézetek veszélyére?
Jézus nagy prófétai beszédében (15) az ő második eljövetelét univerzális, kozmikus, nyílt, a föld minden lakója számára egyformán érvényes és egyformán tapasztalható, váratlan, gyors jelenségként határozza meg azzal, hogy a „villámláshoz” hasonlítja (16). Ugyanakkor antikrisztusinak tart minden olyan tanítást, amely a paruzia lokalizáltságáról, időbeli korlátozottságáról, részlegességéről, vagy titkosságáról beszél. Az ilyen hamis felfogást a „dögöt kereső keselyűk” képével jellemez: „ahol a tetem, oda gyűlnek a keselyük” (17). A országhatárokhoz, jeruzsálemi Templom felépítéséhez kötött paruzia gondolata kimeríti az időbeli korlátozás és lokalizáció kritériumait is.
Konklúzió:
Ha a kedves olvasó veszi a fáradtságot, könnyen meggyőződhet arról, hogy Jézus Krisztus országhatároktól, és a jeruzsálemi Templom lététől függetlenül, abszolút szuverén módon jön el, mégpedig a felhőkön, hogy egy szempillantás alatt elragadja az övéit a földre ill. az ellenségeire váró halálos katasztrófa elől. „Ahogyan Noé napjaiban történ, úgy lesz az Emberfia eljövetele is” (18). Ezzel a történelmi idő, s egyben a kegyelmi idő is lezáródik.
Jézus üzenetében és az apostolok tanításában nem jelenik meg a Pat Robertson által is képviselt eszkatológia. Ez azt is jelenti, hogy Jézus és az apostolok az Ószövetségből sem olvastak ki ilyen gondolatokat.
Mi magyarok fokozottan átérezhetjük a zsidóság lelki állapotát, mert bennünket is értek tragédiák történelmünk során. Keresztényként imádságos szívvel kívánjuk, hogy a történelmi veszteség okozta fájdalom minden nép életében békés úton oldódjon fel.