HTML

Hitkérdés

Lázár Attila vagyok. Ez a blog a keresztény élet elméleti és gyakorlati kérdéseiről szól. Remélem Isten megáld ezen keresztül sokakat.

Friss topikok

Linkblog

A nyelveken szólásról

2012.08.10. 14:33 :: Lázár Attila

Az Újszövetségben a nyelveken szólásról három vonatkozásban értesülünk:

 1) Pünkösdi nyelveken szólás

 Az első pünkösdi eseményeknél (Apcs. 2. fejezet) a Lélektől inspirált glosszolália a hallgatóság, mégpedig a heterogén anyanyelvű hallgatóság számára együttesen is értelmes beszédként hatott. A Lélek ilyen módon segítette az evangélium terjedését, a missziót. Ilyen típusú glosszoláliával azonban többé nem találkozunk. Valószínűleg azért, mert ez a jelenség a Szentlélek eljöveteléhez, mint Jóel által is megjövendölt egyszeri üdvtörténeti eseményhez kötött jel.

 A pünkösdkor Isten hatályba lépteti a Jézus vérén szerzett új szövetséget, és egyúttal lezárja a régi (sínai) szövetség üdvtörténeti hatályát. Amint a Sínai-hegyi szövetségkötésnél teofánia jelenségekről olvasunk (szél, villámlás, dörgés, füst), úgy az új szövetség hatályba léptetésekor is teofánia jelenségek jelzik a szövetségre hívó Isten jelenlétét. A régi szövetség csak egyetlen népnek (egyetlen nyelvnek), Izraelnek szólt, az új szövetség viszont minden népnek, minden nyelvnek. Ezt a többletet artikulálja az egyszeri pünkösdi nyelvcsoda.

 A régi kor a „Bábel” jegye alatt folyt: az ember „megistenülni” akarása a nyelvek differenciálódásához vezetett, aminek következménye az emberi közösség felbomlása, az egymás közötti értetlenség. A pünkösd jegye alatti „új emberiség” a Lélek által lehetőséget kap arra, hogy a különböző nyelvek és kultúrák ellenére is megértse egymást, és Krisztusban egy közösséggé (eklézsia) formálódjon.

2) A nyelveken szólás a pogányok megtérésekor

 Néhány esetben olvasunk arról az Apostolok Cselekedetiben (10,46; 19,6), hogy a Krisztushoz megtért ember-csoportok a megtérés élményében együtt nyelveken dicsőítik az Istent. Ezekről kifejezetten a pogányok közül megtértek esetében olvasunk, és az új élet feletti öröm természetes kifejeződéseként értékelhetjük. Semmi jel nem mutat arra, hogy náluk a későbbiekben rendszeres gyakorlattá lett volna.

 3) Korinthusi nyelveken szólás

A korinthusi nyelveken szólásnak sincs semmilyen kinyilatkoztató jellege. Mint jelenség számos ponton szemben áll a pünkösdi glosszoláliával, hiszen a hallgatóság számára érthetetlen, a nyelveken szóló nem a gyülekezetet, hanem magát építi /hizlalja/ (1Kor. 14,4), azaz individualista. Éppen ezért a korinthusi glosszolália logikai értelemben nem is tartozik a karizmák közé, mert azoknak közös ismertetőjele: a gyülekezet /és nem az egyén/ építésére adatnak. Pál kemény szavai tehát érthetőek. Az apostol ezt a korinthusi jelenséget szigorú mederbe terelte. A magyarázó szükségességét kötelezővé tette, e nélkül azonban gyülekezeti használatát nem engedélyezte. Ez pedig a gyülekezet létét és egységét féltő pásztori szívéből fakad, amely ez esetben felülírja teológiai meggyőződését.

 A levelek tanúsága szerint ugyanis a korinthusi gyülekezet számos bűnt tűr meg: paráznaság (vérfertőzés), a feltámadás tagadása, az úrvacsora profanizálása, pártoskodások stb. A tragédia az, hogy mindezeket a bűnöket a gyülekezet megkísérli a Lélek természetfeletti művének beállított nyelveken szólás favorizálásával kompenzálni, sőt elfedni.

 Nem véletlen, hogy az Újszövetség iratai közül ez a típusú nyelveken szólás csak egyetlen, mégpedig egy ilyen súlyos helyzetben lévő gyülekezettel kapcsolatban kerül említésre. Nem véletlen az sem, hogy csak egyetlen apostol beszél róla, s ő is csak a korinthusi karizmalistán szerepelteti. Nem véletlen, hogy sem a Rm. 12,6-8-ban, sem pedig az Ef. 4,11-12-ben nem említi az apostol a nyelveken szólást a karizmák között! Mindezekből látható, hogy a korinthusi nyelveken szólás esetében egy negatív kuriózumról van szó, amely az ősegyházban nem volt általános jelenség, és nem is volt az apostoli tanítás tárgya. Tehát korunkban sem tehető „hitvallássá” vagy keresztyén dogmatikai tanítás tételévé. Az az álláspont pedig, mely szerint a nyelveken szólás a Szentlélekkel való betöltöttség kötelező hitelesítő jele lenne, egészen antikrisztusi. Szemben áll ugyanis Jézus kijelentésével, mely szerint a „gyümölcsök” (életvitel, etika) hitelesítik a „fát”. A Szentlélek jelenléte az emberben megújult életmódot, Krisztusi jellemet munkál. Kizárólag erről ismerhető fel a Lélek!

 

Fontos megjegyzés: Mk 16,9-20 terjedő szakasz, amely egyebek mellett a nyelveken szólás ígéretét „Jézus szájába adja”, a korai kéziratokból hiányzik, és kétséget kizáróan késői betoldás!

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hitkerdes.blog.hu/api/trackback/id/tr44705482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2013.01.07. 15:10:08

Nagyon jó összefoglalás!
Annyit tennék hozzá, hogy a 2. számmal jelölt esetben, tehát a pogányok megtérésekor a nyelveken szólás JEL volt a zsidó származású hívők számára, hogy a pogányok is megkapták a Szentlelket. Tehát nem öncélú volt a dolog, hanem nagyon is fontos funkciót töltött be akkor és ott; Péter apostol és a vele lévő zsidók ebből tudták meg, hogy nem zsidók is részesülhetnek abból, amiből ők is részesültek - hogy "ugyanazzal a Lélekkel itattak meg".
Mára ez a funkció is megszűnt azonban.

Mindazonáltal fenntartom, hogy Isten ma is adhatja ezt az ajándékát az Ő jótetszése szerint, de én ezt legvalószínűbbnek mondjuk missziós területeken gondolom.

Lázár Attila 2013.01.08. 19:41:32

@Kéry Zsuzsanna: Kedves Zsuzsanna! Köszönöm értékes kiegészítését. Minden szavával azonosan látok. Így lett "kerekebb" a téma.

Lázár Attila 2016.07.14. 23:47:44

Kedves Judit!
Megkérhetem, hogy fejtse ki, bejegyzésem melyik állítása, gondolata okozott Önnek szomorúságot. Hátha csak félreértésről van szó és akkor megvigasztalhatom.
Tisztelettel és testvéri szeretettel
Lázár Attila

Judit70 · http://janos738.blogspot.com/ 2016.07.16. 22:05:02

Számomra azért elszomorító, mert olyan, mintha Szentlelket szeretné beskatulyázni.
Valóban igaz, hogy a Márk 16, 9-től egyes kéziratokból hiányzik, de nem biztos, hogy ez azt jelenti, hogy Jézus szájába adtak valamit, amit nem mondott. Olyat is mondott, hogy mi nagyobb dolgokat fogunk tenni mint Ő, mert Ő az Atyához megy.
Nemcsak, hogy hiszek ebben, de látom és tapasztalom ezeknek a működését.
(...)
Évekig vágytam a nyelveken szólásra és keseregtem miatta, hogy nem kapom, mert úgy értettem meg az írásból, hogy ma is létező ajándék. Kissé bosszantó, hogy néhány közösség kizárólagos jeleként tartja a Szentlélek keresztségnek. Ezzel én sem értek egyet, de nehogy már a gyereket is kiöntsük a fürdővízzel együtt.
A tapasztalatom az, hogy az ajándék létezik, és azért van szükség rá, mert mi emberek túlzottan is az értelmünkre akarunk hagyatkozni. Nem úgy ajándék, hogy jó voltam, megérdemlem. Ha valamit nem tudok jól kezelni, vagy ha félek, nyelveken szoktam imádkozni. Arra a helyzetre kaptam, mikor egy alkalommal nagyon kiborultam valamin és elmondtam Istennek, hogy dühös és csalódott vagyok. Ezt az ajándékát azóta sem vonta vissza én pedig használom, ha nem tudok mit kezdeni a szorongásaimmal, vagy a dühömmel.
Ezért azt tudom mondani, ha értelemmel közelítek a poszthoz, akkor elfogadható, de ha a tapasztalataimat is latbavetem, akkor egyáltalán nem állja meg a helyét az eszmefuttatás.
1Kor 2:14 Érzéki (ψυχικός pszükhikosz - lelki; természetes, pszichikai) ember pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen ( πνευματικω̑ς pneumatikósz- szellemileg, szellemi módon) ítéltetnek meg.

Lázár Attila 2016.07.17. 22:44:47

@Judit70: Magam is úgy gondolom, hogy a karizmákat a Szentlélek szuverén módon osztja szét, de a szétosztás elve a gyülekezet szükséglete. Egyetlen karizmára sem állítható, hogy „ideje lejárt”. Ez érvényes a nyelveken szólás (glosszolália) ajándékára is.
Amivel szemben kritikát gyakoroltam írásomban, az nem más, mint a glosszolália „korintusi” gyakorlata, amire nézve Pál is kritikát gyakorolt. Tapasztalatom az, hogy az apostoli intések elsikkadnak a karizmatikus mozgalom, ill. a karizmatikus gyülekezetek praxisában. Azt is látom, hogy általában nem az elméleti ismeret hiánya ennek az oka, hanem az önkorlátozás (önfegyelem) hiánya. A glosszoláliával kapcsolatos apostoli intelem így foglalható össze: 1) Közösségben ne használják, mert a közösséget nem építi. 2) Ha mégis megszólal, akkor szólaljon meg a magyarázat (hermeneia) karizmája is. 3) A keresztyének ne rekedjenek meg ennél a karizmánál, hanem törekedjenek hasznosabb ajándékokra, olyanokra, amelyek valóban építik a gyülekezetet. 4) Különösen a prófétaság ajándékának megnyilvánulására lenne szükség.
A Szentlélek szuverenitásának hangoztatása mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a Szentlélek nem nyilatkozik meg úgy, hogy az feszültségbe lenne Isten Igéjével. Ha egy „karizma” nem igei módon nyilatkozik meg, akkor valószínűsíthető, hogy nem is Isten Lelkétől ihletett. Ez esetben kifejezetten árt a gyülekezetnek, zűrzavart és versengést támaszt a közösségben.
Kedves Judit! Bízom abban, hogy némileg megvigasztaltam. Bátran használja a nyelvek ajándékát a páli intelmek figyelembevételével.

Judit70 · http://janos738.blogspot.com/ 2016.07.18. 15:17:56

Megvigasztalt. :)
Félreértettem, bocsánat.
süti beállítások módosítása